Überblick

BioShock-skaperen slår alarm: – Spill blir dårligere av for mye grafikk

BioShock-skaperen slår alarm: – Spill blir dårligere av for mye grafikk

BioShock-skaper Ken Levine mener spillindustrien endelig begynner å innse noe mange spillere har tenkt lenge: grafikk alene er ikke lenger nok, faktisk: for mye og avansert grafikk er et problem.

BioShock-skaper Ken Levine er lei av overlessede teknologiske spill som eldes dårlig

Det er et fersk videointervju med IGN på nesten en time i forbindelse med seriens «30 Icons», at Levine snakker ut om utviklingen i bransjen som gjorde han kjent, og kommer med en uttalelse som nå skaper stor debatt blant spillere på sosiale medier:

– «Se på Switch 2 og de nye maskinene som kommer. Dette er ikke enorme teknologiske sprang, og det var heller aldri poenget. Vi begynner endelig å innrømme at vi har nådd et metningspunkt for grafikk.» piekny-pies.pl

Levine, som står bak klassikere som BioShock, BioShock Infinite, System Shock 2 og kommende Judas (Ghost Story Games), mener fotorealisme har blitt et stadig dyrere kappløp som ofte ikke gir bedre spillopplevelser.

Han peker også på at mange hyperrealistiske spill eldes raskere enn spill med tydelig kunstnerisk stil. Det er ikke umulig Skyrim-fans er enige.

BioShock ser fortsatt imponerende ut

Levine trekker spesielt frem BioShock som et eksempel på hvorfor sterk visuell identitet kan være viktigere enn rå grafisk kraft, selv nesten 20 år etter lanseringen mener mange at originalspillet fortsatt ser fantastisk ut, nettopp fordi det ikke forsøkte å være helt realistisk.

Det samme argumentet går igjen blant spillerne som reagerer på uttalelsen, og mange trekker frem The Legend of Zelda: The Wind Waker, Okami og Borderlands som eksempler på spill med en tydelig kunstnerisk stil som har tålt tidens tann langt bedre enn mange realistiske spill.

Alle disse spillene bruker stiliserte visuelle uttrykk som holder seg langt bedre over tid enn mange eldre realistiske spillmotorer.

I samarbeid med NordVPN
Toppvalg for gamere

Gamere velger NordVPN – Se dagens tilbud

  • ⚡ Slipp lagg: Lavere ping med NordLynx
  • 🎯 Enklere motstand: Få tilgang til bot lobbies
  • 🛡 Total sikkerhet: Skjul IP mot DDoS
SJEKK PRISEN HER ✅ 30 dagers pengene-tilbake-garanti

Nintendo får indirekte støtte

Uttalelsen tolkes også som indirekte støtte til Nintendos strategi gjennom flere generasjoner. Mens Sony og Microsoft har jaget stadig høyere oppløsning, ray tracing og fotorealisme, har Nintendo ofte prioritert spilldesign, gameplay og stilisert grafikk.

Switch 2 ser heller ikke ut til å fokusere på gigantiske teknologiske hopp, men heller smartere maskinvare, bedre ytelse og moderne funksjoner uten å sprenge strømforbruk og kostnader. Det liker Levine som enkelt skjønner hvorfor Nintendo nesten alltid lykkes med de store merkevarespillene dine.

Levine peker også på hvor dyrt moderne AAA-utvikling har blitt. Fotorealistiske produksjoner krever enorme team, lang utviklingstid og stadig større budsjetter.

Real Madrid står alene i NBA Europe-projektet, som begynder at ligne en ny 'Superleague'

NBA Europe-projektet er ved at opløses, allerede før det er startet, og i øjeblikket er det kun Real Madrid fra Europas bedste basketballhold, der er engageret i de nordamerikanske planer om at skabe en ny liga i Europa med en blanding af gamle og nye hold, som starter i sæsonen 2027/28... med rygter fra L'Equipe om, at den muligvis bliver udsat til 2028/29.

Onsdag annoncerede LDLC ASVEL Villeurbanne i Lyon, at de har underskrevet en aftale om at forblive loyale over for EuroLeague. Den franske klub underskrev samme aftale som ti andre af de 13 hovedhold/aktionærer i turneringen: Efes, Baskonia, Barcelona, Maccabi, Olimpia Milan, Olympiakos, Panathinaikos, Bayern München, Zalguiris Kaunasand CSKA.

https://x.com/LDLCASVEL/status/2054627095859646646

ASVEL's præsident, tidligere NBA-spiller Tony Parker, sagde til L'Equipe, at de gerne vil ind i NBA Europe og tror, det vil ske på et tidspunkt, men at de ikke ønsker at forlade Euroleague endnu. "Vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at bringe de to ligaer tættere sammen, og vi mener, vi har en grundlæggende rolle at spille. Men hvis vi bare går med NBA lige nu, uden yderligere udvikling, kan vi ikke bygge noget. Den eneste måde at have en stærk liga på er at have den bedste liga."

ASVELs sag er måske en overraskelse, da de kun har været i Euroleague siden 2019, har været et af de dårligste hold hvert år (kun en ottende sejr i 38 kampe denne sæson), og er blevet truet af Euroleague for at have en lønbase, der er meget mindre (4,55 millioner euro) end det minimum, ligaen kræver (5,85 millioner).

Ifølge AS forventedes det, at ASVEL ville forlade Euroleague og slutte sig til FIBA Champions League (tredje niveau i Europa) som et mellemtrin før NBA, men usikkerheden omkring NBA-projektet, især hvad angår finansiering og hold, førte til, at de underskrev en 10-årig aftale med Euroleague med en exit-klausul på 10 millioner, hvis de besluttede at forlade inden 2036.

Real Madrid, det sidste hold der forblev engageret i NBA Europe



Med ASVEL har 11 af de 13 hold, som også er hovedaktionærer i Euroleague, svoret loyalitet til turneringen og underskrevet den 10-årige kontrakt. Kun Fenerbahçe og Real Madrid har ikke skrevet kontrakt, og ifølge Marca har Fenerbahçe angiveligt givet Euroleague deres ord på, at de vil skrive under på Euroleague, når deres valgproces slutter.

Dette efterlader Real Madrid som det eneste hold, der er villigt til straks at forlade Euroleague og forpligtet til NBA Europe-projektet, som ikke har formået at tiltrække interesse fra de bedste og etablerede basketballhold på det gamle kontinent. Det kan betyde, at selv hvis Real Madrid får lov til at spille i Euroleague næste sæson som "wild card", vil de stoppe med at være aktionærer, og de vil miste mange penge i indtægter... eller endnu værre, at deltage i FIBA Champions League, mens de venter på, at NBA Europe starter om et eller to år, hvilket ville sætte dem op imod langt lavere rangerede klubber, noget der ville gøre deres fans vrede.

Dette har bragt sammenligninger tilbage med det mislykkede 'Super League'-fodboldprojekt, et forsøg på at udfordre UEFA Champions League, som mistede al støtte fra andre klubber. Det er ironisk, fordi Real Madrid i øjeblikket er i EuroLeague Final Four og sigter mod at vinde en rekordforlængende 12. Euroleague-titel denne sæson.

Mourinho kiest de kant van Arbeloa na de laatste ruzie met Mbappé: "Speler zijn is altijd makkelijker dan manager zijn"

José Mourinho, van wie geruchten worden de volgende coach van Real Madrid, een deal die al volgende week kan worden gesloten wanneer de Portugese competitie eindigt, heeft zijn mening geuit over de recente ruzie tussen coach Álvaro Arbeloa en speler Kylian Mbappé: de Fransman betreurde dat hij "de vierde spits" voor Arbeloa was achter Vini, Gonzalo en Mastantuono, en Arbeloa waren het oneens en herinnerden eraan dat hij nog steeds de coach is en degene die beslissingen neemt.

Mourinho zei tijdens een persconferentie voorafgaand aan de wedstrijd tussen Benfica en Estoril dat hij bedroefd was. "Hij gaf alles voor mij als speler, en toen hij coach werd van Real Madrid... er is altijd een band tussen mij en Real Madrid, en als Álvaro coach is, neemt mijn band en mijn wens om goed te laten gaan nog toe," zei Mourinho, die weigerde over Mbappé te praten en zich richtte op wat hij voelde voor zijn vriend, die hij coachte tijdens zijn vorige periode bij het team tussen 2011 en 2013.

"Ik wil dat het goed voor hem gaat. Maar zo is het leven van een coach. Ik maak vaak grappen met mijn voormalige spelers die dan coach worden en ik zeg tegen ze: 'Wacht een paar jaar en je zult zien hoeveel grijze haren je zult hebben.' Speler zijn is altijd makkelijker dan manager zijn. Maar hij won gisteren de wedstrijd en ik weet zeker dat hij vandaag gelukkig is."

Mourinho, die waarschijnlijk later deze zomer coach van Real Madrid wordt, koos de kant van Arbeloa. Dit ziet er niet goed uit voor de Franse spits, want de komst van de nieuwe coach zal dit gevecht niet onder het tapijt vegen. Sterker nog, als Mourinho arriveert, is het mogelijk dat Arbeloa in Mourinho's technische staf blijft, dus het valt nog te bezien of Mbappé in de laatste twee wedstrijden van het seizoen vrede zal sluiten met Arbeloa...

Mourinho ställer sig på Arbeloas sida efter senaste grälet med Mbappé: "Att vara spelare är alltid lättare än att vara tränare"

José Mourinho, som ryktas bli nästa Real Madrid-tränare, en affär som kan göras redan nästa vecka när den portugisiska ligan slutar, har uttryckt sin åsikt om den senaste konflikten mellan tränaren Álvaro Arbeloa och spelaren Kylian Mbappé: fransmannen beklagade att han var "den fjärde anfallaren" för Arbeloa efter Vini, Gonzalo och Mastantuono, och Arbeloa, var oense och påminde om att han fortfarande är tränaren och den som fattar besluten.

Mourinho sade på en presskonferens före matchen mellan Benfica och Estoril att han var ledsen. "Han gav allt för mig som spelare, och när han blev Real Madrids tränare... det finns alltid en koppling mellan mig och Real Madrid, och när Álvaro är tränare ökar min koppling och min önskan att allt ska gå bra ännu mer", sade Mourinho, som avstod från att prata om Mbappé utan fokuserade på vad han kände för sin vän, som han tränade under sin tidigare period i laget mellan 2011 och 2013.

"Jag vill att det ska gå bra för honom. Men så är livet som coach. Jag skämtar mycket med mina tidigare spelare som sedan blir tränare och jag säger till dem: 'Vänta några år så får ni se hur många gråa hår ni kommer att få.' Att vara spelare är alltid lättare än att vara tränare. Men han vann matchen igår och jag är säker på att han är nöjd idag."

Mourinho, som troligen blir Real Madrids tränare senare i sommar, ställde sig på Arbeloas sida. Det ser inte bra ut för den franske anfallaren, eftersom den nya tränarens ankomst inte kommer att sopa under mattan i denna match. Faktum är att om Mourinho anländer är det möjligt att Arbeloa kommer att stanna kvar i Mourinhos tränarstab, så det återstår att se om Mbappé kommer att sluta fred med Arbeloa i de två sista matcherna av säsongen...

In brief

Det går stærkt nu; Subnautica 2 runder 2 millioner solgte eksemplarer på 12 timer I går klokken lidt over 18.00, lidt over en time efter Subnautica 2 var udkommet i Game Preview på Xbox Series X/S og Game Pass og Early Access på Steam og Epic Games Store, kunne Unknown Worlds meddele, at Subnautica 2 havde rundet 1 million solgte eksemplarer. Nu her dagen

Jensen Huang ignorerade politiken och gav sig ut på en viral matresa i Peking Ingen har väl missat det toppmöte som under de senaste dagarna pågått mellan Kina och USA och deras respektive ledare. Med i USA-delegationen fanns även en rad företagsledare, inklusuve Nvidia-bossen Jensen Huang. Flera medier rapporterar dock att den ofta populäre chefen inte verkade vara så intresserad av politik, o…

Nuki Keypad 2 NFC Je huis "slim" maken is geen geringe opgave. Waar begin je, en hoe bouw je een ecosysteem op? Naar mijn mening is het geen slecht idee om te beginnen met een slim slot, omdat het tastbaar is, veel praktische gedoe bespaart in het dagelijks leven, en hoewel het vroeger nogal